Spring naar inhoud

De bruggenhoofden van de innovatiewerkplaats Digital Society Hub

Namens de Hanzehogeschool Digital Society Hub (DSH), heb ik mij (Florine Holtman, student-assistent) verdiept in de werkzaamheden van de bruggenhoofden bij de DSH; wat doen ze precies en waarom is dit zo belangrijk in de samenwerking tussen bedrijven, overheid en de Hanzehogeschool.

Ontstaansgeschiedenis Bruggenhoofden DSH

Een ‘bruggenhoofd’ is de verbinder tussen de eigen opleiding, het lectoraat en het bedrijfsleven (partners DSH). Samen met de programmadirecteur van de DSH voeren de bruggenhoofden vele gesprekken met bedrijven en instellingen over mogelijke opdrachten en samenwerkingsmogelijkheden. Aan de hand van onderzoek- en onderwijsthema’s vertalen de bruggenhoofden de opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. Daarnaast is een bruggenhoofd aanspreekpunt voor de docenten, docentonderzoekers, lectoren en verantwoordelijk voor het concreet formuleren van opdrachten voor het onderwijs.

Het Bruggenhoofdenoverleg

Er zijn vier bruggenhoofden werkzaam bij de DSH. Dick Visser namens de opleiding Communicatie (CO), Marjan de Jonge is gekoppeld aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD), Lumi Stoica is werkzaam bij de opleiding International Communication (IC) en Ronald van Dijk (HBO-ICT). Deze opleidingen maken allemaal deel uit van het Instituut voor Communicatie Media en IT (CMI) van de Hanzehogeschool Groningen.

Een keer in de twee weken is er overleg tussen de bruggenhoofden. Het belangrijkste doel van bruggenhoofdenoverleg is om (multidisciplinaire) projecten op te pakken binnen het onderwijs. Vanuit de DSH komen vraagstukken naar voren en vervolgens wordt vanuit elke discipline gekeken of het interessant is. Het vraagstuk wordt dan door de desbetreffende bruggenhoofden gezamenlijk opgepakt en verder gebracht binnen de opleiding.

Ook wordt er gekeken naar de ontwikkeling van onderwijs, hoe dit op elkaar aansluit, maar ook wat er van elkaar geleerd kan worden. Verbinden door met elkaar te spreken en actief naar mogelijkheden (voor samenwerking) te blijven zoeken.

Ronald van Dijk

Bruggenhoofden aan het woord

Ronald van Dijk is al vanaf de start betrokken bij de DSH. Hij is werkzaam bij de opleiding HBO-ICT als docent en afstudeercoördinator, maar ook als bruggenhoofd van deze opleiding. Ronald: “Ik heb veel gesprekken met bedrijven en instellingen samen met de programmadirecteur Roland Hiemstra, over mogelijke opdrachten en samenwerkingsmogelijkheden. Aan de hand van onderzoek- en onderwijsthema’s vertalen wij als bruggenhoofden de opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. Daarnaast zijn we aanspreekpunt voor de docenten, docentonderzoekers, lectoren en verantwoordelijk voor het concreet formuleren van opdrachten voor het onderwijs.”

Marjan de Jonge

Marjan de Jonge: "Het interessante aan deze rol is dat je vanuit verschillende perspectieven kijkt naar de wereld. Je denkt mee met de vragen, problemen en uitdagingen van opdrachtgevers, echte bedrijven en organisaties buiten de Hanze met relevante inhoudelijke onderwerpen en eigen domeinen. Dit alles probeer je samen te laten komen in een mooie opdracht waarin bedrijven, Hanze onderzoekscentra en studenten allemaal samen zich verder ontwikkelen."

Dick Visser

Dick Visser vult aan: “Creativiteit is een van de meest waardevolle competenties die wij bij onze studenten kunnen stimuleren. Het vinden en ontdekken van originele ideeën met waarde vindt voornamelijk plaats in de interactie tussen verschillende disciplines. De DSH biedt een leeromgeving waarin dat plaats kan vinden en is daarmee voor docenten, studenten en het bedrijfsleven de plek om te werken aan innovaties en eigen ontwikkeling.”

Lumi Stoica

Lumi Stoica (IC): “A bruggenhoofd is a connector or liaison officer between the DSH and a corresponding study programme, in my case, International Communication. In practice, most of the times, this means that we are involved in determining whether assignments linked to the DSH can and should be used by our students. The role goes beyond assignments, from overviews about student numbers per programme to dialogue about multidisciplinary projects. Probably the nicest part of the role is the bruggenhoofd team itself with all the talks we have on Fridays and beyond.”

Samenwerking met lectoraten en bedrijven

Een mooi voorbeeld van integrale samenwerking is de Self Driving Challenge. Hierin werken studenten samen met de RDW en Quintor aan het zelfrijdend maken van een elektrische kart. Het bruggenhoofd zorgt voor een goede vertaling naar het onderwijs, werft studenten en koppelt docenten. Zo werkt hier één stagedocent aan, zodat hij alle studenten in een keer kan begeleiden en zelf ook kan leren van het project. Een ander aansprekend voorbeeld is het programma 5Groningen. Vanuit het lectoraat New Business & ICT werken er docentonderzoekers aan dit project samen met bedrijven als Vodafone/Ziggo en TNO. Het bruggenhoofd helpt met de vertaling van opdracht uit dit (onderzoeks-)project. Door een lange tijd verbonden te zijn aan een project, kan er snel geschakeld worden en kan er goed worden meegedacht.