Spring naar inhoud

Kunstmatige intelligentie volgens HBO-ICT student Djakim

Deze week heb ik (Florine Holtman) een zeer interessant gesprek gevoerd met Hanzehogeschool HBO-ICT student Djakim Latumalea over kunstmatige intelligentie.

Djakim is een 24-jarige student en is op dit moment bezig met afstuderen. Dit doet hij bij het bedrijf Coachjezelf in Groningen. Liv, het e-health platform, begeleidt cliënten in huisartsenpraktijken. Liv zorgt ervoor dat cliënten kunnen worden gecoacht in hun eigen momenten en eigen tijd. De cliënten krijgen oefeningen die relevant voor hen zijn.  Het is niet zo dat er helemaal geen contact is met praktijkondersteuners, want de praktijkondersteuners kunnen meekijken met de cliënt en hebben zicht op de ontwikkeling. Door middel van dit systeem kunnen er effectievere persoonlijke gesprekken worden gevoerd. Het project Liv valt onder een project van Lector Personalised Digital Health Hilbrand Oldenhuis. In dit artikel geeft Hilbrand een korte reactie.

Kunstmatige intelligentie

Djakim is een 24-jarige student en is op dit moment bezig met afstuderen. Dit doet hij bij het bedrijf Coachjezelf in Groningen. Liv, het e-health platform, begeleidt cliënten in huisartsenpraktijken. Liv zorgt ervoor dat cliënten kunnen worden gecoacht in hun eigen momenten en eigen tijd. De cliënten krijgen oefeningen die relevant voor hen zijn.  Het is niet zo dat er helemaal geen contact is met praktijkondersteuners, want de praktijkondersteuners kunnen meekijken met de cliënt en hebben zicht op de ontwikkeling. Door middel van dit systeem kunnen er effectievere persoonlijke gesprekken worden gevoerd. Het project Liv valt onder een project van Lector Personalised Digital Health Hilbrand Oldenhuis. In dit artikel geeft Hilbrand een korte reactie.

Project bij Liv Groningen

Liv ontwikkelt oefeningen voor mensen met licht psychische klachten. Denk aan bijvoorbeeld angst aanvallen of klachten die men nu heeft, tijdens deze langdurende corona periode. De behandelaar van de cliënt kiest de oefeningen uit. Maar Djakim vertelt mij, dat het probleem nu is, dat er heel veel verschillende oefeningen zijn en er nog geen duidelijke volgorde in zit. Djakim is in zijn afstudeerjaar bezig gegaan met een aanbevelingensysteem. Dit systeem gaat ervoor zorgen dat op basis van het gedrag van de cliënt, de juiste oefeningen worden aanbevolen. Dit wordt gedaan door middel van beoordelingen. Djakim: “ik ontwikkel een systeem die de beoordelingen kan genereren, zodat het nieuwe systeem nieuwe oefeningen uitkiest die ook bij die specifieke cliënt passen.” De techniek die Djakim hiervoor gebruikt het Autoencoders. Hier had ik zelf nog nooit van gehoord, dus ik vroeg Djakim om uitleg.

De techniek Autoencoders

Djakim legt mij uit hoe Supervised Learning en Unsupervised Learning werkt. “Er zijn technieken waarbij er geleerd wordt aan de hand van labels. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het classificeren van afbeeldingen.” De vraag of de afbeelding een hond bevat kan door dit systeem beantwoorden. “Dit zijn dus technieken die behoren bij Supervised Learning. De techniek Autoencoders valt onder de tak Unsupervised Learning. In tegenstelling tot Supervised Learning wordt er niet geleerd aan de hand van labels. “Unsupervised Learning houdt in dat algoritme zelf een patroon moet ontdekken in de data. Het gaat hierbij om een onderliggend patroon. Die kan zelf clusters maken en bepalen van: als ik dit zie, dan hoort dat daar bij”. Dit is dus een deel van de techniek Autoencoders en met deze techniek worden de beoordelingen gegenereerd en doet vervolgens een aanbeveling voor de nieuwe oefeningen. Djakim vergelijkt het met het platform Netflix. Wanneer je een film of serie uit hebt, krijg je van Netflix een aantal aanbevelingen voor films of series die je wellicht ook leuk vindt om te bekijken. Zo werkt het bij het systeem van Djakim ook voor de cliënten. Wanneer je een oefening hebt voltooid, krijg je een lijst met oefeningen die goed bij jou als cliënt passen. De ontwikkeling van het systeem gaat erg goed!

Deepfake

Na het schrijven van een artikel over de techniek Deepfake greep ik toch even mijn kans om aan Djakim te vragen hoe hij over deze techniek denkt. Djakim heeft namelijk overduidelijk veel verstand van de technieken. Djakim denkt dat de techniek zeker niet zo onschuldig is en wijst mij op een recente gebeurtenis. Namelijk het deepfake-gesprek van onze Kamerleden met medewerker Navalny. Hier is nog veel onduidelijkheid over, maar de Kamerleden hebben een gesprek gevoerd met iemand die zich voordeed als een hooggeplaatste medewerker van de Russische oppositieleider Navalny. Djakim zegt dat men er veel levens mee kan vernietigen.

 Kunstmatige intelligentie volgens HBO-ICT student Djakim

De techniek kunstmatige intelligentie kan volgens Djakim ook verkeerd gebruikt worden, maar dit ligt natuurlijk altijd aan de gebruiker. “Elke tool/middel kan voor goede en slechte doeleinden gebruikt worden.” Djakim vertelt mij dat er andere technieken of algoritmes nodig zijn om uiteindelijk ervoor te zorgen dat men kan herkennen of het echt of nep is.

Elke tool/middel kan voor goede en slechte doeleinden gebruikt worden.

Bij Lector Hilbrand Oldenhuis

“LIV is een voorbeeld van het soort eHealth toepassingen waaraan het lectoraat Personalised Digital Health een bijdrage levert. Het gaat daarbij om toepassingen die de patiënt in staat stellen om met behulp van persoonsgerichte technologie meer grip te krijgen op de eigen gezondheid en de zorgprofessional om de behandeling effectiever en doelgerichter in te zetten, omdat de technologie helpt om sneller en beter zicht te krijgen op factoren die voor het behandeltraject van belang zijn”. Verder vertelt Hilbrand dat er steeds meer en meer ICT-studenten geïnspireerd en gemotiveerd raken voor projecten in de zorg. Hilbrand: “Vaak moeten ze dan intensief samenwerken met zorgprofessionals en studenten van andere studies die meer sociaal of zorg gerelateerd zijn. ICT-studenten raken heel enthousiast als ze merken dat zorgprofessionals en patiënten echt zitten te wachten op de producten die ze ontwikkelen. Volgens mij hebben we het dan over de ICT-professionals van de toekomst: professionals met een stevige ICT-expertise die door een sterke maatschappelijke drijfveer in staat zijn om de brug te slaan naar andere disciplines en bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van producten die echt een verschil kunnen maken in het leven van mensen. ICT’ers kunnen veel meer dan dagenlang alleen maar met data en programmeren bezig zijn. De zogenaamde soft skills zoals communiceren en empathisch vermogen zijn tegenwoordig voor ICT-studenten minstens zo belangrijk. Heel mooi om te zien dat ICT-studenten in staat zijn om dat ook te laten zien!”.

ICT-studenten raken heel enthousiast als ze merken dat zorgprofessionals en patiënten echt zitten te wachten op de producten die ze ontwikkelen.

De toekomst van Djakim

Djakim is hard aan het werk voor Liv momenteel. Hij wil deze techniek blijven gebruiken in de medische wereld. Voor in de toekomst vindt Djakim “veroudering” heel interessant. Want waarom worden mensen ouder? Hij weet nog niet welke techniek daar het beste bij aansluit, maar Djakim staat open voor meerdere technieken die hem dichterbij zijn doel brengen. Zijn ultieme doel is om uiteindelijk veroudering tegen te gaan, zodat mensen langer gezond kunnen leven.

Ik vind het heel bijzonder wat Djakim met zijn inzet en ICT kan bieden aan mensen die het moeilijk hebben. Het was een ontzettend leerzaam en prettig gesprek. Namens de DSH wensen wij Djakim veel succes met het afstuderen en ontwikkelen van het behulpzame systeem voor Liv.