ChatGPT: de nieuwe manier om verslagen te schrijven
Misschien heb je er al van gehoord, het ergens gelezen of een medestudent het zien gebruiken. Het is de nieuwste hype op het gebied van technologie, namelijk: ChatGPT. Veel scholieren gebruiken deze digitale tekstgenerator voor het schrijven van verslagen en opdrachten. Ook wordt deze tool gebruikt om spelfouten uit teksten te halen en zelfs om te coderen. Ik heb in mijn rol als student reporter onderzocht wat ChatGPT is en hoe studenten er gebruik van maken.
Wat doet ChatGPT precies?
ChatGPT genereert zelf unieke teksten door middel van kunstmatige intelligentie, deze teksten zijn dan ook nergens anders terug te vinden. Hierdoor worden de teksten die scholieren genereren niet opgepakt door de plagiaatdetectie. Zoals eerder benoemd maakt ChatGPT gebruik van AI, wat kunstmatige intelligentie betekent. AI stelt een machine in staat om mensachtige vaardigheden te vertonen; zoals redeneren, leren, plannen en het tonen van creativiteit.
ChatGPT in het onderwijs
Uit een onderzoek van NOS is gebleken dat 264 van de 532 ondervraagde scholieren bevestigen dat ze deze software gebruiken voor schoolopdrachten. Scholieren gaven aan dat docenten dit in de meeste gevallen niet opmerken. Furkan Sogut, docent Nederlands, maakt zich zorgen over de ChatGPT. “Scholieren geven namelijk aan dat ze de bot vooral gebruiken voor het vak Nederlands" (NOS, 2023). Ik als student snap waar de bezorgdheid vandaan komt. Ikzelf denk ook dat het ervoor zal zorgen dat leerlingen de Nederlandse taal minder goed zelf gaan begrijpen wanneer ze voortdurend gebruik maken van een generator.
Mening van een docent op de Hanzehogeschool
De meningen onder docenten zijn erg verdeeld. Ik heb Ronald van Dijk, docent op de Hanzehogeschool, gesproken over dit onderwerp. Ronald was erg positief over de ChatGPT! “Het is een uitstekende tool voor studenten en docenten om te gebruiken. Vaak blijven we in een mindset hangen die erg ouderwets is, waardoor we de ChatGPT juist tegen willen gaan”. Ronald was echter van mening dat we de bot moeten omarmen als versterking in plaats van wegduwen.
Ik denk ook zeker dat het docenten helpt met het sneller in elkaar zetten van opdrachten of rapporten. Dit bespaart tijd die op andere vlakken beter ingezet kan worden. Ik ben het ook eens met Ronalds mening over dat we open met elkaar moeten communiceren over de bot. Hierdoor zorg je dat het voor zowel de docenten als studenten duidelijker wordt en weet je wat je van elkaar kunt verwachten, aldus Ronald van Dijk.
“We moeten het zien als een hulpmiddel en er open met elkaar over communiceren” - Ronald van Dijk
Student op Hanze
Ook heb ik aan een student van de Hanze gevraagd of hij ook gebruik maakt van de AI bot. Via een klasgenoot was hij in aanraking gekomen met de bot. Hij gebruikt de ChatGPT om delen van verslagen te typen. Zo vertelde hij dat de AI in een paar zinnen kort het onderwerp van het verslag uitlegde. Vervolgens schreef de AI een paar honderd woorden die hij kon gebruiken voor het verslag. Wel moest hij het een en ander aanpassen, omdat het programma elke zin hetzelfde begon.
“Het scheelt studenten zo tijd met het typen van verslagen. Ik denk aan de andere kant dat studenten er zo niet veel van leren” - Melissa Bening
ChatGPT in de ICT
Binnen IT-bedrijven wordt er ook gebruik gemaakt van de ChatGPT. Ze gebruiken het om fouten op te sporen en codes te checken. De ChatGPT is in de ICT geen vervanging, maar juist een ondersteuning.
Meer informatie hierover vind je in deze podcasts:
www.nrc.nl/nieuws/2023/01/17/chatgpt-je-nieuwe-collega-die-nooit-meer-weggaat-a4154407
www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag/83738/1265-chat-gpt-de-kracht-van-taal-gekraakt
Conclusie
Over het algemeen denk ik dat de ChatGPT voor zowel docenten als studenten een heel handig hulpmiddel is binnen het onderwijs. Ook denk ik dat er binnen het onderwijs een oplossing gevonden moet worden om juist de ChatGPT te zien als tool. Ik denk namelijk dat het onmogelijk is om studenten te verbieden van de software gebruik te maken. Ik ben benieuwd wat de ChatGPT ons gaat brengen in de toekomst.