Spring naar inhoud

CMD presentaties DigiAgro & IDDI-Lab

In jaar twee van de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) zijn ze in het eerste blok bezig met transmedia storytelling. Tijdens dit vak gaan ze bezig met het vertalen van het doel van een organisatie door gebruik te maken van verschillende soorten media. Zowel het IDDI-Lab als Digi Agro hebben een opdracht aangeleverd voor de enthousiaste CMD studenten.

Voor de opdracht doen de studenten eerst onderzoek naar de doelgroep. Vervolgens formuleren zij een boodschap die zij met hun creaties willen overbrengen. Hierop ontwikkelen de studenten creatieve concepten zoals posters, flyers of artefacten. Dit laatste zijn fysieke ontwerpen.

DigiAgro

Voor DigiAgro hebben de studenten plannen gemaakt hoe boeren bereikt kunnen worden, zodat ze betrokken kunnen worden bij het project.

De eerste groep studenten is persoonlijk in contact gekomen met boeren uit hun eigen omgeving. Hierdoor konden ze waardevolle informatie direct van de bron verkrijgen. Dit bleek ook nuttig tijdens het proces, omdat zij hiermee hun bevinden konden ‘factchecken’ en hun concepten konden testen op de doelgroep.

De tweede groep studenten is in contact gekomen met iemand die zelf geen boer is. maar wel een groot netwerk binnen de agrarische sector heeft. Deze persoon wist goed wat er speelt onder de boeren, wat waardevolle inzichten opleverde.

Uit het onderzoek van beide groepen blijkt dat vakbladen een goede manier is om boeren te bereiken. Daarom adviseren beide groepen om hierin artikelen aan te leveren of advertenties te plaatsen.

●      De eerste groep benadrukt daarnaast het belang van de radio, omdat boeren aangeven hier tijdens hun werk veel naar te luisteren. Ze hebben een voorbeeld van een radiospotje gemaakt. Ook adviseren zij om op beurzen aanwezig te zijn omdat dit de zichtbaarheid van DigiAgro vergroot en het op deze manier mogelijk is om met boeren in gesprek te komen, het doel van DigiAgro. Voor deze beurzen ontwierpen zij promotionele items, zoals koffiebekers, om de naamsbekendheid te vergroten.

●      De tweede groep focust meer op beurzen en presenteert een interactief artefact dat aansluit bij de sfeer van een beurs: een ideeënboom waarmee directe feedback van de doelgroep verzameld kan worden.

Digi-Agro

IDDI-Lab

Het IDDI-Lab wil graag meer studenten aantrekken voor hun stage- of afstudeeropdrachten. Voor de CMD-studenten was het gemakkelijker om zich in de doelgroep te verplaatsen, omdat zij hier zelf deel van uitmaken.

Tijdens de tussentijdse presentatie kregen de studenten als feedback dat de informatiehuishouding ‘sexy’ gemaakt moest worden. Hier gingen zij vervolgens enthousiast mee aan de slag, en deze boodschap verwerkten zij zelfs in hun slogan.

Beide groepen benadrukken het gebruik van sociale media, met name Instagram en TikTok, als effectieve platforms om de doelgroep te bereiken.

●      Eén groep stelt voor om video’s in de stijl van NOS-stories te maken. In korte video’s kunnen onderwerpen met visuals worden uitgelegd. Ze maken het interactief door bijvoorbeeld een quiz toe te voegen, waarmee studenten aan een passende vacature worden gekoppeld.

●      De andere groep heeft een indrukwekkende promotievideo gemaakt die de doelgroep direct aanspreekt. Deze video is kort, vlot en laat een diversiteit aan mensen zien.

Daarnaast introduceert de tweede groep het van IDDI-dagen, waarbij studenten op verschillende manieren kunnen ontdekken wat het IDDI-Lab te bieden heeft. Ze stellen voor om masterclasses en kroegcolleges te organiseren, zodat studenten kunnen kiezen tussen een formele of informele setting.

Tot slot suggereren zij een eigen IDDI-Lab-app, waarin studenten eenvoudig informatie over masterclasses en openstaande vacatures kunnen vinden.

Dit zijn twee mooie voorbeelden waarbij CMD-studenten aan de slag gaan met een concreet vraagstuk en waarbij opdrachtgevers worden geïnspireerd met onderzoek en ontwikkelde materialen.