Een gevaarlijk scenario: een gehackte zelfrijdende auto
Een interview met...
Aan het eind van ieder schooljaar wordt de Self Driving Challenge georganiseerd. In deze wedstrijd strijden twee studententeams tegen elkaar om een kart zelfrijdend over een testbaan te laten gaan. Het team dat het snelst en foutloos de finish bereikt, is de winnaar. De Self Driving Challenge is een samenwerking tussen RDW, Quintor, The Grid Racing en de Hanzehogeschool Digital Society Hub, met als doel zelfrijdende auto’s te testen. Marc de Bruin van RDW legt in onderstaand interview uit waarom het zo belangrijk is dat dit project er is én wat de nieuwste ontwikkelingen zijn.
Wat is het doel van de Self Driving Challenge?
“Wij hebben als RDW de uitdaging om in de toekomst ons wegennet veilig te houden. We worden geconfronteerd met autofabrikanten die met hele moderne software auto’s in hoge mate zelfstandig kunnen laten rijden. Deze autofabrikanten geven de RDW onvoldoende inzicht in hoe de software werkt. Daarom maken wij zelf een zelfrijdend voertuig in de vorm van een kart, met dezelfde computer als bijvoorbeeld in een Tesla. De kart is geleverd door The Grid Racing, Quintor helpt met de kunstmatige intelligentie. Studenten van de Digital Society Hub worden ingezet om deze kart zelfrijdend te maken. Wij plukken hier als RDW de vruchten van, omdat wij zo kennis opbouwen over hoe deze software en computers werken. Zo kunnen wij veel beter in staat zijn om te beoordelen of voertuigfabrikanten veilige voertuigen maken.”
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in dit project?
“Door Corona moeten wij anticiperen op een virtuele wedstrijd van de Self Driving Challenge. Niemand weet hoe de coronaperikelen zich zullen ontwikkelingen. De kans bestaat dat wij in juni niet kunnen beschikken over een racebaan met een kart. Dit jaar hebben wij daarom de beschikking over een realistische simulator. Zo kunnen wij met virtuele karts tóch de Self Driving Challenge door laten gaan.
Daarnaast zijn we aan het kijken hoe wij de Self Driving Challenge kunnen verbreden. We willen meer hogescholen laten aansluiten aan dit project, zodat we in de toekomst wedstrijden kunnen doen tussen meerdere van deze scholen.”
Kunnen computers in zelfrijdende auto's gehackt worden?
Het hacken van dit soort computers is wel iets waar wij ons zorgen over maken. Het is een computer die in een auto blootgesteld wordt aan het internet. Als zoiets te hacken zou zijn, kan dit een gevaar op de weg opleveren. Als iemand met kwade bedoelingen de computer zo programmeert dat de auto met 130 kilometer per uur een zetje naar links krijgt, kan dit gevolgen krijgen waar je eigenlijk niet over na wilt denken.“
Het hacken van dit soort computers is wel iets waar wij ons zorgen over maken.
Wat levert de samenwerking met studenten je op?
“Dit project brengt met zich mee dat een groep studenten volledig toewijd aan dit specifieke onderwerp aan de slag gaan. Zij kunnen 40 uur per persoon per week besteden aan dit project. Met 6 studenten betekent dit 240 uur per week aan kennisopbouw. Het is inspirerend om te zien hoe zij samen tot een mooie prestatie komen. Elk half jaar beginnen de studenten op nul met de resultaten van eerdere jaren en op een gegeven moment ontstaan ideeën die ze gaan uitwerken. Dat vind ik heel leuk om te zien.”
Over de Self Driving Challenge
De SDC is een samenwerking tussen RDW, Quintor, de The Grid Racing en de Hanzehogeschool Digital Society Hub (DSH), met als doel de techniek van zelfrijdende auto’s te testen. RDW biedt de derdejaars HBO-ICT studenten een stageplek, Quintor levert expertise met een assessment en hardware en de DSH faciliteert de ruimte en begeleidt de studenten. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste sensoren en supercomputers op basis van het NVIDIA DRIVE Platform, die Artificial Intelligence (AI) op zelfrijdende voertuigen zoals Tesla’s mogelijk maakt.