Spring naar inhoud

Het ecosysteem in het ecosysteem: samenwerken, leren en kennisdelen in het IDDI-Lab

Op 11 juni mochten we een bijdrage leveren aan de GovTech Day 2026, georganiseerd door iBestuur in het Provinciehuis Zuid‑Holland in Den Haag. Een inspirerende dag waarin digitale transformatie en innovatie in de publieke sector centraal stonden

Workshop door het IDDI-Lab

Tijdens onze sessie brachten we samen met Cees Vegter (I-Partnerschap, Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Ministerie van BZK)) de kracht van ecosystemen in beeld. Aan de hand van het hub‑spoke model lieten we zien hoe organisaties rondom een gedeelde opgave verbonden kunnen zijn en elkaar duurzaam versterken.

Het IDDI-Lab diende daarbij als concreet voorbeeld. Hier brengen we overheid, onderwijs en wetenschap samen om te werken aan actuele vraagstukken en om kennis te ontwikkelen, te delen en toe te passen.

Arnout Ponsioen deelde inzichten uit het onderzoek Tussen hoop en hapering. Dit gaf een scherp en realistisch beeld van de praktijk: grote digitale ambities bij overheden, maar ook structurele uitdagingen zoals schaarste, legacy en organisatorische barrières.

Deze inzichten vormden de basis voor een interactief World Café, waarin deelnemers met elkaar in gesprek gingen over herkenbare knelpunten én concrete eerste stappen richting verbetering.

We sloten af met een blik op de toekomst, onder andere rond de ontwikkelingen van Niemeyer als plek waar ecosystemen, innovatie en talentontwikkeling samenkomen.

De rode draad van de dag: echte vooruitgang ontstaat wanneer we blijven investeren in sterke ecosystemen en in samenwerking tussen overheid, onderwijs en wetenschap.

Dank aan de organisatie van iBestuur, alle sprekers, de deelnemers en dagvoorzitter frITs Bussemaker voor het mogelijk maken van deze dag vol waardevolle gesprekken en inzichten!