IntoReality met studenten Communication & Multimedia design

IntoReality met studenten Communication & Multimedia design

11 februari 2019

In samenwerking met de Academie voor Sociale Studies van de Hanzehogeschool Groningen is een groep studenten van de opleiding Communication & Multimedia design binnen de Digital Society Hub bezig geweest met een interessant project. Tijdens de IWP productmarkt op 28 januari presenteerden ze hun resultaten.

Opdracht

Bij de Academie voor Sociale Studies (SASS) gebruiken ze 360 graden video’s tijdens colleges en praktijklessen. Vanuit SASS bestond de wens docenten en studenten zélf die filmpjes te laten maken en ontstond de opdracht het maken van deze filmpjes toegankelijker te maken voor docenten en studenten. Op die manier leren studenten nog meer over de stof, voor bijvoorbeeld het trainen van empathie of om studenten een ander perspectief te leren zien in bepaalde situaties.

De studenten zijn vijf maanden bezig geweest met het ontwikkelen van een 360-graden video-editor, genaamd IntoReality. De editor kan gebruikt worden om op een eenvoudige manier interactie toe te passen binnen een 360-graden video, bijvoorbeeld bij toets momenten (meerkeuze vragen).

360 graden video

Een 360 graden video is een video waar je, uiteraard, 360 graden ‘om je heen’ kan kijken. De video wordt gemaakt met behulp van een speciale camera en kan worden ingezet met een VR bril bijvoorbeeld.

Testen

De groep heeft hun ontwikkelde video-editor getest bij de potentiële gebruikers, die allemaal enthousiast reageerden.

De potentiële gebruikers zijn zoals eerder genoemd studenten en docenten. Studenten leren tijdens het maken van de video’s ontzettend veel over de stof en leren bepaalde skills aan die van belang zijn voor hun studie.

Docenten gebruiken de video’s voor het maken van lesmateriaal waardoor studenten op een nieuwe, toegankelijke manier lesstof leren.

Productmarkt

Tijdens de IWP productmarkt presenteerden ze hun video-editor aan bezoekers en een jury, die punten uitdeelde. En ze mogen trots zijn, ze hebben de hoogst haalbare score gehaald!