Spring naar inhoud

Project CO Newsroom: Text Analytics

In het vierde jaar start je als communicatiestudent met het specialisatiesemester. Tijdens dit semester heb je de keuze uit verschillende projecten, waaronder het project ‘Newsroom’. Met dit project werk je aan opdrachten van echte werkgevers. De keuze over hoe je de opdrachten gaat uitvoeren, ligt bij de studenten zelf. Er is dus veel vrijheid in de aanpak van het project en er is ruimte voor nieuwe ideeën.

De opdracht: Text Analytics

Een voorbeeld van een opdracht ontstaan vanuit het project ‘Newsroom’, is die van Text Analytics. Text Analytics is een samenwerking tussen vijf verschillende organisaties, het softwarebedrijf Ilionx, Samenwerking Noord, Mediahuis Noord, het lectoraat Communication, Behaviour & The Sustainable Society en niet te vergeten de communicatiestudenten Flores Bootsma en Maud Beerda.

Achtergrond van de opdracht

De achtergrond waaruit deze opdracht is ontstaan is de wereldwijde toename van de data die de mens moet verwerken. Wereldwijd groeit de hoeveelheid data namelijk enorm, dit betekent dat mensen dagelijks steeds meer tekst te verwerken krijgen. Omdat onze hersenen niet zo snel mee kunnen groeien met die hoeveelheid data, is het nodig dat we software hebben die ons daar mee  helpen.

Ilionx ontwikkelt deze op artificial intelligence gebaseerde software waarmee je snel grote hoeveelheden data kan scannen, samenvatten, het sentiment eruit halen en zelfs de toekomst kan voorspellen. Momenteel wordt deze software gebruikt in de zorg. Doktoren voeren patiëntgegevens in en de software voorspelt nauwkeurig wanneer patiënten zieker worden of eventueel komen te overlijden. Een ander voorbeeld is dat deze software is gebruikt om het perfecte bier te brouwen. Alle bierrecepten die te vinden zijn op het internet zijn in deze software ingevoerd en op basis van de best beoordeelde bieren heeft Text Analytics het perfecte recept voor bier bedacht.

Bijdrage CO studenten

De CO studenten Maud en Flores hebben tijdens het project onderzoek gedaan naar wat deze technieken voor communicatie, zowel voor het vakgebied als voor de opleiding, kan en gaat betekenen in de toekomst. Text Analytics kan worden aanschouwd als nieuw gereedschap voor communicatieprofessionals en -studenten.

Om dit gereedschap te onderzoeken organiseren Maud en Flores de samenwerking tussen de vijf bovenstaande partijen. Samen met deze organisaties gaan deze studenten brainstormen, workshops organiseren, een podcast maken en hun bevindingen delen met leden van de organisatie Samenwerking Noord. Ook betrekken zij docenten en teamleiders bij het project zodat deze partijen kennis kunnen nemen van dit gereedschap en de toepassingen kunnen ontdekken.

Flores Bootsma zei hierover het volgende: “Maud en ik vinden het allebei een ontzettend boeiend onderwerp. Om na te mogen denken over de toekomst van je eigen vakgebied is ook gewoon heel interessant”.