Spring naar inhoud

Serious Games: hoe werkt het en hoe gebruik je het?

Mensen willen tegenwoordig voorzichtiger omgaan met hun data en identiteit, dit geldt voor zowel off- als online. Daarom is er een self-sovereign identity (SSI) bedacht, voor het beter beschermen van je identiteit en data. In het DIT-Lab (Discover Innovations of Tomorrow) van DUO werken ze samen met studenten aan verschillende serious games om de burger meer informatie te verschaffen over hoe een SSI werkt en wat hier de voordelen van zijn. Wat zijn factoren die je niet mag vergeten in het maken van een SSI? En hoe weeg je de informatie en de spelfactoren goed tegen elkaar op?

Oprichting DIT-Lab

Samen met DUO heeft de Hanze Digital Society Hub (DSH) het DIT-Lab (Discover Innovations of Tomorrow) opgericht. Het DIT-Lab is sinds 2022 gevestigd in de DSH. In het DIT-Lab werken ICT-professionals samen met talent uit het hoger onderwijs. Zo bundelen zij hun krachten als onderwijsinstelling met het Rijk. Het DIT-Lab biedt elk jaar stage- en afstudeeropdrachten aan voor verschillende opleidingen.

Self-sovereign identity (SSI)

In het DIT-Lab hebben ze nu een aantal jaren een afstudeerproject, zowel individueel als in groepsverband, met studenten van de Hanze. In dit project maken de studenten een serious game die betrekking heeft op self-sovereign identity (SSI). Dit is een snelgroeiende ontwikkeling in de digitale wereld waarbij het voor burgers mogelijk moet worden om hun identiteit en data beter te beschermen. Denk hierbij aan het afschermen van bepaalde persoonsgegevens op je ID-kaart, wanneer het niet nodig is om deze te laten zien. Een voorbeeld hiervan is het laten zien van je BSN-nummer als je een pakket komt ophalen bij het postkantoor. Om dit onder de aandacht te brengen en hier mensen meer informatie over te kunnen geven hebben ze dit project opgesteld. Vanuit de Europese eIDAS 2.0 is het vanaf 2027 verplicht om een SSI aan te bieden als lidstaat en te accepteren van andere lidstaten.

Serious games

Een serious game is een spel dat te spelen is op een online apparaat. Dit spel heeft niet alleen als doel om de speler te vermaken, maar er zit ook een leervorm in. Er is veel vrijheid in zo’n soort game om verschillende keuzes te maken en er zijn meerdere paden die je kunt bewandelen in de game. De spellen van het DIT-Lab zijn online te spelen om een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken. De serious games verstrekken informatie over SSI. Dit doen ze samen met studenten die afstuderen van de opleiding Creative Media & Game Development (CMGT). Tijdens het maken van deze serious games krijgen de studenten veel vrijheid om hun eigen draai eraan te geven.

‘Een collega en ik zijn ermee begonnen en toen bedacht ik: ‘We zitten hier op de Hanze en er zijn hele opleidingen voor.’ Misschien is dit leuk om het op verschillende manieren uit te zetten.’

DIT-Lab in de DSH.

Voortgang

Reimer vertelt daarnaast dat het vaak moeilijk is om een volledige game te programmeren als afstudeeropdracht. Er zit namelijk ook veel tijd achter het onderzoek dat eraan voorafgaat en de gedachtegang voordat de visualisatie plaatsvindt. Daarnaast lopen studenten er tegenaan dat ze te veel proberen te zenden via de game. Volgens Reimer is het moeilijk om een goede balans te creëren tussen spel en informatie waarbij de speler telkens kleine stukjes aan informatie te behappen krijgt. ‘We hebben wel telkens gezegd, niet alleen voor moeilijkheid maar ook voor kennisgeving. ‘De game moet niet pas na een half uur de kern bereiken.’’ Ook hebben ze er veel van geleerd om de games door andere studenten te laten spelen die er geen verstand van hebben.

‘Bij iemand kwam er duidelijk als feedback uit: 'Ik weet nu niet meer waar ik moet klikken en hoe ik verder kom.’ Daar kwam dus heel duidelijk de knop uit met het vraagteken en hier hebben we de rest van de studenten ook op gestuurd om die in hun game te gebruiken.’

Op dit moment is het DIT-Lab van plan om dit project de komende jaren aan te houden. Wartena vindt het interessant om te zien wat studenten kunnen doen met de projecten van voorgaande jaren. Hij zegt: ‘Het zijn vaak hele creatieve studenten en die willen juist hun eigen ding ermee kunnen doen. En ik denk dat dat bij ons wel heel goed zit, je hebt bij ons als student heel veel inspraak en dan hopen we samen een compromis te sluiten.’

Op dit moment zijn de games nog in de ontwikkelfase. ‘Als de games klaar zijn willen we ze ook op de website zetten. Dan wordt het voor ons een soort visitekaartje.’ aldus Reimer.

Geïnteresseerd geraakt in het spelen van een van deze games? Stuur een mail naar students@ditlab.nl Wil je meer weten over het DIT-Lab? Check dan de pagina op de website van de DSH.