Studenten geven workshop Text Analytics
Vorige week dinsdag organiseerden vierdejaars Communicatie studenten Flores Bootsma en Maud Beerda een workshop Text Analytics voor de leden van Samenwerking Noord. Het afgelopen jaar werkten zij als student en later coach in de Newsroom in jaar 4 aan dit project. Met partners Ilionx, Mediahuis Noord en het lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society onderzochten zij hoe artificiële intelligentie ingezet kan worden voor analyse van grote hoeveelheden tekst en wat deze techniek kan betekenen voor de communicatieprofessional en journalist van morgen.
Met door Ilionx ontwikkelde software werden door Newsroom-studenten onder andere casussen gedaan voor Mediahuis Noord, de uitgever van het Dagblad van het Noorden.
Het doel van de workshop was om het publiek te informeren over de mogelijkheden van Text Analytics en wat het voor hun organisatie zou kunnen betekenen. Ook waren er brainstormsessie waarbij alle aanwezigen werd gevraagd om vanuit hun bedrijfs- of organisatieperspectief mogelijke toepassingen te bedenken.
Er was een goede variatie aan publiek: diverse softwarebedrijven, gemeenten, DUO, UMCG, NHL Stenden en nog anderen. In twee verschillende tracks, de businesstrack en de technische track werden er aparte workshops gehouden. De rol van onze studenten was niet alleen organisatorisch, ze presenteerden ook een deel van programma, vertelden over het project en wisten in de borrel na afloop nog diverse partijen met elkaar te verbinden.
Het was een hele toffe ervaring.
Een ervaring die als het aan de betrokken partijen ligt, zeker navolging gaat krijgen.