Spring naar inhoud

Studentreport: Kunnen we AI vertrouwen in het verkeer?

Op donderdag 2 november werd Noordertest gehouden in hotel Meerwold Groningen. Noordertest is een Software Test Evenement van Noord-Nederland, georganiseerd door Noord-Nederlandse overheidsorganisaties. Hier kwam Rix Groenboom (Lector New Business & ICT bij de Hanze) presenteren samen met Roeland Bril (Lead Management Consultant bij Sogeti). Zij presenteerde hier samen hun gemeenschappelijk werk over het validatie-platform voor autonoom transport (zelfrijdende auto) vanuit het project cybersecurity Noord-Nederland.

Als studentreporter was ik hierbij vanuit de Hanze en het Cybersecurity Noord Nederland project om m’n optiek te geven over de presentatie: Kunnen we AI vertrouwen in het verkeer? 

Roeland begon de presentatie en gaf een korte introductie over zichzelf, Rix en Sogeti. Daarna legde hij uit waarom dit project belangrijk is. Hij maakte het argument dat een AI sneller reactie vermogen heeft dan een mens. Ook zal een AI nooit een keuze maken gebaseerd op emoties en zal hij in theorie altijd correct handelen. En daar komt dit project de hoek om kijken. Hanze en Sogeti werken namelijk samen om de informatie te vergaren zodat AI’s in de toekomst correct kunnen handelen in het verkeer.

Er komen namelijk veel variabelen de hoek om kijken als het gaat om verkeer. De camera’s en sensoren van een autonoom voertuig moeten namelijk niet alleen de verkeersregels kennen, maar ook rekening kunnen houden met alles combinaties in het verkeer. En dat niet alleen van andere auto’s maar ook van voetgangers en fietsers. Ook zal het in al deze situaties nog verschillen hoe er gereageerd moet worden door zo’n AI. Afhankelijk van het weer en wegdek verschilt de grip van een auto namelijk behoorlijk.

Om dit te bewerkstelligen is het validatieplatform autonoom transport opgezet. Vanuit de Hanze houdt Rix en zijn team zich bezig met testcases voor dit platform. Deze testcases bekijken veel variabelen zoals: wetgeving, infrastructuur, deelnemers & cultuur, weer, communicatie en zelfs verschillende landen. Hierbij wordt het verwachte gedrag dan vergeleken met wat er daadwerkelijk gebeurt in een simulatie. Zo’n case wordt namelijk doorgegeven aan Sogeti die de testcase simuleert. Hier kan uitgebreid getest worden op hoe zo’n AI om moet gaan met zo’n situatie. Dit wordt vervolgens weer teruggekoppeld aan de testcases om toe te voegen aan de database.

Rix was hierna aan het woord. Hij vertelde kort wat over zijn werk bij de Hanze en legde daarna nog wat meer uit over het proces. Het is namelijk heel moeilijk om inzicht te krijgen in zo’n simulatie. Zijn oplossing hiervoor was een Amerikaans navigatiesysteem genaamd Comma 3. Dit systeem is een soort TomTom met autonome functies en is om die reden ook illegaal in Nederland. De software voor de Comma is wel open source gemaakt. Dit houdt in dat iedereen het vrij mag gebruiken of aanpassen. Hierdoor hebben ze transparante software, met mogelijkheden om het legaal te gebruiken. De software genaamd VAR: Virtuele Automobiel Rijcoach kan ingezet worden bij een simulator of als een smart dashcam om informatie te verzamelen.

Dus kan AI vertrouwd worden in het verkeer? Voorlopig nog niet is mijn persoonlijke mening en toevallig ook die van Rix Groenboom en Roeland Bril. Er zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van AI en volledig zelfrijdende auto’s lijken om de hoek. Maar er moet zeker nog meer getest worden voordat deze technologie massaal ingezet kan worden. Het was leuk om een stukje van Noordertestnet mee te maken. Het gebouw was prachtig en iedereen was erg open en vriendelijk. Ook was het interessant om een kijkje te nemen onder de motorkap van het project autonoom transport. En het was mooi om te zien wat voor concrete toepassingen het lectoraat in samenwerking met Sogeti heeft voor zelfrijdende auto’s.

Het project Cybersecurity Noord-Nederland wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de provincie Groningen vanuit de RSP-middelen.