Spring naar inhoud

Terugblik 5e Community lunch

Afgelopen dinsdag was het tijd voor alweer de 5e DSH Community Lunch. Genodigden waren welkom om onder het genot van een kop soep bij te praten en te netwerken in de kantine van ZE10.

Tijdens deze lunch gaf Jan van Mulligen een presentatie over het DIT-Lab. De aanwezigen ervaarden een interessante en inspirerende presentatie over het project. De DSH community lunch is in het leven geroepen om binnen de community meer te weten te komen over elkaars projecten. Door te leren van elkaar en gezamenlijk te sparren over diverse thema’s omtrent digitale transformatie, raken wij als community meer betrokken met elkaar en kunnen we samen een nog grotere impact maken.

Het initiatief voor het DIT-lab komt voort uit de betrokkenheid van DUO bij het programma I-Partnerschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit rijksbrede programma helpt het hoger onderwijs en het Rijk om structureel samen te werken op het gebied van ICT. Dick Pouwels: “Het is één van de eerste langdurige samenwerkingen die tot stand wordt gebracht tussen een hoger onderwijsinstelling en een ICT-gedreven Rijksorganisatie. We lopen hiermee in het Noorden echt voorop om concreet invulling te geven aan een belangrijke ambitie om meer ICT-personeel op te leiden en te behouden voor het Rijk. Voor de Hanzehogeschool is deze samenwerking een fantastische mogelijkheid om nog betere aansluiting te vinden bij de praktijk en om onze Digital Society Hub ook voor publieke organisaties van meerwaarde te laten zijn.”

Blockchain

De samenwerking past bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie van het Rijk waarbij samenwerking essentieel is voor de digitale transitie. Daarbij heeft het DIT-lab bijzondere aandacht voor de potentie van blockchaintechnologie voor de dienstverlening van de Rijksoverheid, zowel nationaal als internationaal. Zo onderzoekt  het DIT-lab onder andere hoe en onder welke voorwaarden het European Blockchain Services Infrastructure een middel is voor het betrouwbaarder en sneller kunnen uitwisselen van diplomagegevens, waarbij de student de regie voert over het uitwisselen van zijn of haar diplomagegevens.