Wilko Peper over Ondernemen met Technology

Wilko Peper over Ondernemen met Technology

16 januari 2018

 

 

 

 

Wilko Peper is sinds 2005 werkzaam voor de Hanzehogeschool Groningen. Eerst als gastdocent, later als vormgevingsdocent bij het Instituut voor Communicatie, Media & IT.

Inmiddels is hij nu bijna twee jaar coördinator en docent van de minor ondernemen met Technology, die ook wordt aangeboden vanuit de Digital Society Hub. In een gesprek vertelt hij over de minor en zijn werkzaamheden.

"Of het bevalt? Heel erg! Als coördinator van de minor heb je heel veel vrijheden. Als je samen met andere docenten één vak geeft, zit je vaak vast aan uniformiteit. Daar hoef ik nu geen rekening mee te houden."

Bij de minor ondernemen met Technology werken studenten in groepjes aan een compleet nieuw product. "Ze werken van helemaal niks naar een technisch product. Dat is een enorm moeilijk proces en ik vind het mooi om ze daarin te kunnen begeleiden." Met zijn achtergrond als vormgever is Peper gewend aan dit proces en is daarmee een goede begeleider voor studenten.

Bij de minor vind je studenten van allerlei studies en hogescholen. Dat maakt het volgens Peper ook een uitdaging om samen te werken. "Bij de start van de minor maken alle studenten een toets. Daar komt een bepaald profiel uit en naar aanleiding van dat profiel vormen ze zelf groepjes. Op die manier krijg je allemaal verschillende persoonlijkheden en specialiteiten in één groep."

Samen werken de studenten niet alleen aan het technisch product, maar ook het in de markt zetten ervan. Volgens Peper lukt dit vaak niet, maar is het belangrijkst dat ze een poging hebben gedaan. Ze leren van het proces. "De markt is gewoon keihard, daar leer je heel veel van."

Aan het eind van de minor pitchen de studenten hun product aan een drietal ondernemers die het product nog niet kennen. Dat vinden studenten vaak wel spannend, ook omdat de ondernemers zo direct zijn. Naast het ontwikkelen van een product en het op de markt brengen daarvan, krijgen studenten ook ondersteunende vakken die te maken hebben met ondernemerschap en hun verder helpen in het project.

De studenten werken dus niet altijd in opdracht van een bedrijf, maar toch wordt het bedrijfsleven erbij betrokken. "Studenten gaan op zoek naar een ondernemer met wie ze kunnen sparren. Er is geen lijstje met bedrijven, je moet echt zelf op zoek naar een ondernemer." Of een bedrijf groot, klein, bekend of niet bekend is maakt niet u­­it.

Wat de minor zo waardevol maakt voor studenten, is volgens Peper het feit dat ze ervaren hoe het is om ondernemer te zijn, iets wat niet zomaar tijdens hun studie gebeurt. "Of ze daarna nog steeds ondernemer willen worden is aan hen, maar ze hebben het in ieder geval ervaren."