Spring naar inhoud

Winnaars Self Driving Challenge floreren op Frans/Italiaans circuit

Winnaars Self Driving Challenge floreren op Frans/Italiaans circuit

Op 24 juni raceten tien HBO-ICT-studenten van de Hanzehogeschool Groningen als team Rood en Blauw tegen elkaar met twee zelfrijdende elektrische racekarts. Onder toeziend oog van 130 bezoekers op een YouTube livestream pakte één van de teams na een slopende race de winst en won daarmee de tweede Self Driving Challenge. Kijk hier de livestream terug.

Nooit eerder vertoond

Beide teams werkten sinds februari aan de racekarts in de Digital Society Hub voor de finale op het TT-circuit, tot corona roet in het eten gooide. De studenten zetten de Self Driving Challenge voort in een virtuele wereld door de fysieke sensoren, die normaal gesproken de lijnen van het TT-circuit zouden herkennen, te plaatsen voor een laptop met een virtuele racebaan. Deze virtuele race met fysieke racekarts werd zo een primeur in de wereld van autonoom rijden. Inmiddels is de finale ruim 600 keer bekeken. 

Uitslag van de races ‘in Italië en Frankrijk’

Er werd geracet op virtuele versies van circuits Mugello bij Florence en Magny bij Lyon. Doelstelling van de race is om in tien minuten tijd de snelst mogelijke ronde neer te zetten. Tijdens de eerste race op Mugello stond team Rood lang voor, tot team Blauw op het laatste moment de leiding pakte en de eerste race won. In een interview met commentator Koen Peeters van de RDW gaf team Blauw aan behoorlijk gezweet te hebben.

Het Franse Magny zou de comeback voor Rood worden, maar het team had een moeizame start. Ze probeerden de controle terug te pakken door met risico bochten korter te nemen. Helaas voor hen konden zij niet tippen aan de stabiele prestaties van team Blauw. Daarmee won team Blauw de Self Driving Challenge. Zij kregen namens de juryvoorzitter Roland Hiemstra (voor nu nog digitaal) de beker uitgereikt. Gefeliciteerd!

De uitreiking van de beker

De uitreiking van de beker

Belang van de Self Driving Challenge

Nu de eerste zelfrijdende auto’s in Nederland opkomen, staat de RDW voor vraagstukken rondom veiligheid op de weg. Hoe veilig zijn autonome auto’s? Zijn de auto’s veilig genoeg en wie is verantwoordelijk voor fouten? Gerard Doll van de RDW gaf tijdens een presentatie aan waar de RDW nu staat. Om onderzoek te doen naar de techniek werd in 2018 de Self Driving Challenge opgestart met de Digital Society Hub en Quintor. Roland Hiemstra, directeur innovatiewerkplaats Digital Society Hub: “strategische samenwerking met de RDW, Quintor en de Racing Grid is voor ons zeer belangrijk. We willen tenslotte samen de best opgeleide student”. 

Volgend onderwijsjaar 2020-2021 start de Self Driving Challenge voor de derde keer, met een nieuwe groep studenten. 

Over de samenwerking tussen RDW, Quintor, The Grid Racing en Hanzehogeschool

De Self Driving Challenge is een samenwerking tussen RDW, Quintor en de Digital Society Hub , met als doel de techniek van zelfrijdende auto’s te testen. RDW biedt de stage, Quintor levert expertise met hardware, The Grid Racing de twee racekarts en de Digital Society Hub faciliteert de ruimte en begeleidt de studenten. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste sensoren en supercomputers op basis van het NVIDIA DRIVE Platform, die Artificial Intelligence op zelfrijdende voertuigen zoals Tesla’s mogelijk maakt.